Eerste dagen op Aruba - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Ayke Heesakkers - WaarBenJij.nu Eerste dagen op Aruba - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Ayke Heesakkers - WaarBenJij.nu

Eerste dagen op Aruba

Door: Ayke Heesakkers

Blijf op de hoogte en volg Ayke

03 Mei 2014 | Aruba, Aruba

Dinsdag 29 april
Zo, nu gaat het echt beginnen.. Na afscheid genomen te hebben van pap en mam die me naar Schiphol hadden gebracht en voorbij de douane (na eerst wat ergernis dat mijn koffer toch te zwaar bleek te zijn en ik midden op het vliegveld mijn koffer kon openmaken om er nog iets uit te halen), zit ik alleen op het vliegveld. Toch wel spannend, maar gelukkig duurt het wachten niet lang. In het vliegtuig zit ik naast een leuk meisje waar ik al vrij snel mee aan de praat raak: Zij vliegt naar Curacao, want daar woont haar vriend en ze blijkt ook de pabo gedaan te hebben. We hebben dus meteen wat gespreksstof. Het reizen met KLM is echt fijn! Ik heb een eigen tv schermpje waar ik allerlei films en series op kan kijken. Tijdens de vlucht krijg ik 2x een maaltijd (wat overigens best goed smaakt) en ik krijg tussendoor ook nog eens een ijsje: wat een luxe ;).
De reis zelf duurt wel lang: na 4 uur had ik het gevoel dat ik we toch al heel lang op weg waren.. als je dan bedenkt dat je nog 6 uur moet zitten, valt dat even tegen (vooral voor mijn rug).
Op Aruba aangekomen heb ik mijn koffer opgehaald (wat echt snel ging!) en nog even voorbij de douane voor een stempel in mijn paspoort. Sjors en Carlyn stonden mij al op te wachten om mij naar mijn appartement te brengen, super fijn!
Het appartement is wel ok. Geen grote luxe, maar opzicht prima voor de 12 weekjes dat ik hier ben. Het enige probleem was dat het vies was.. Alles wat ik aanraakte voelde vies aan (en nu weten de meeste mensen ook wel dat ik helemaal geen ' poetsfiemel' heb, dus dan kun je je voorstellen hoe smerig het wel niet was). Hieronder staan nog wat foto's van het appartement.
Na mijn koffers in het appartement te hebben gezet en een korte broek aan te hebben getrokken, ben ik nog met Sjors en Carlyn gaan bbqen bij 4 andere NL-stagiaires (Daniel, Isabel, Leomara en David). Dat was erg gezellig! Ik heb daar meteen de 10 Antilliaanse geboden geleerd:
10 Vergeet nooit: werken is gezond, laat het dus over aan de zieken.
9 Wanneer je zin om te werken voelt opkomen, niet schrikken, maar zet je neer en wacht tot het over gaat.
8 Relax, er is nog nooit iemand doodgevallen tijdens het rusten, maar je kunt je lelijk verwonden wanneer je werkt.
7 Werk zo weinig mogelijk, laat de anderen doen wat gedaan moet worden
6 Stel nooit uit tot morgen, wat je tot overmorgen kunt uitstellen
5 Het werk is heilig; raak het niet aan
4 Rust tijdens de dag om 's nachts te kunnen gaan slapen
3 Als iemand hulp nodig heeft om te rusten, help hem
2 Hou van je bed, het is je tempel
1 Leef om te rusten
Dat belooft dus wat de aankomende tijd..!

Woensdag 30 april
Draaien, draaien, zweten, draaien, pff wat een nacht. Nog even wennen, vooral aan de hitte! Ik heb overigens wel airco op mijn kamer, maar dat is ontzettend duur om de hele nacht aan te laten en aangezien ik mijn energierekening apart moet betalen, ben ik dus zuinig met de airco.
Om 6 uur toch maar opgestaan. Ik heb de koffers uitgepakt en ben vervolgens naar de supermarkt gereden. (de auto had ik al van Sjors en Carlyn gekregen). Er ligt hier op 300m afstand een grote supermarkt (Superfood): een hele fijne winkel, waar ze allerlei Nederlandse producten hebben. Bij de kassa staan jongens die je spullen inpakken in plastic tasjes (die witte wat in Nederland nergens meer te krijgen zijn, worden hier nog volop gebruikt). Ik had een kar vol boodschappen (volgens mij hebben ze dat wel in 20 tasjes ingepakt,wat ook best in 10 tasjes had gepast: 1 tasje voor alleen een komkommer vind ik namelijk een beetje overdreven :P). De jongen van de kassa loopt vervolgens met je mee naar de auto en dan geef je wat fooi: toch anders dan in Nederland. Daarna nog even 2 handdoeken geweest halen (anders kon ik me niet douchen).
Nadat ik terugkwam even wat gegeten (hmm meloen) en toen kwam Sjors: we hebben eerst de route naar mijn basisschool gereden zodat ik die al eens had gezien (heel erg fijn!) en daarna zijn we naar het strand gegaan. Daar was de moeder van Carlyn ook (haar vader had duikcursus). Die middag gezellig met hun op het strand gezeten (later kwam Carlyn ook) en flink gesmeerd tegen het verbranden. Er staat hier altijd een sterkte wind en er was redelijk wat bewolking, maar evengoed nog erg warm! Die wind en bewolking is juist wel lekker :).
's Avonds wilde ik bij het appartementencomplex blijven, zodat ik mijn 'appartementgenootjes' zou leren kennen: ik was echter zo moe dat ik al om half 6-6 uur in slaap was gevallen en dus nog niemand had leren kennen.

Donderdag 1 mei
Vroeg in slaap vallen en 's morgens vroeg wakker worden: volgens mij zit ik nog in het Nederlandse ritme..! Ik denk dat het nog een paar dagen de tijd nodig heeft om om te schakelen..
Donderdagmorgen heb ik voor het eerst echt kennis gemaakt met een paar appartementgenootjes. Ik ben met 4 van hun (Eelko, Petra, Suus en Anne) naar de opendag van de militaire basis geweest. Daar was van alles te doen; kraampjes met kleding, andere spulletjes, veel eten, muziek en allerlei 'militaire oefeningen'. Eelko, Petra en Anne wilden graag eens schieten op de schietbaan: 1 uur wachten om 10 kogels te kunnen schieten. Na wat gegeten te hebben zijn we toch maar gegaan. We hebben vervolgens de rest van de middag op Nikki Beach gelegen, lekker bij het zwembad, strand en zee: ik had het slechter kunnen treffen.
's Avonds ben ik met Sjors, Carlyn en de ouders van Carlyn naar Sint Nicolaas geweest; daar was een soort van Arubaanse avond met kraampjes om te eten en optreden (muziek en er werden carnavalskostuums geshowd). Later was er ook een soort carnavalsoptocht door de straat met lekkere drummuziek.
Ik heb daar trouwens ook mijn eerste 'sjanspartie' gehad: Een oudere man (van de loempiakraam) kwam mij (toen ik al een stuk was doorgelopen) nog even vertellen dat ik 'een prachtige vrouw' was. Haha, danku danku meneer.

Vrijdag 2 mei
Nu al wat beter geslapen, maar wel vroeg wakker geworden. 's Morgens eerst flink gepoetst, afgewassen en mijn kleren gewassen. Daarna ben ik voor het eerst naar mijn stageschool geweest. Ik wist de weg nog goed! Ik was om iets voor 12 op de school: toen was er net pauze. Monique, mijn mentor heeft me eerst een rondleiding gegeven. De school ziet er leuk uit, de leraren waren erg aardig en de leerlingen waren ook heel open en leuk! Ik heb er een goed gevoel over!
Mijn mentor Monique komt ook heel leuk over. Ze lijkt me heel gestructureerd (maar ik denk dat dit wel bij me past). Er is op dit moment ook nog een andere Nederlandse stagiaire in de klas, daarom heeft mijn mentor alvast een rooster gemaakt wat we wanneer kunnen doen. Dit is wel erg duidelijk zo :). De kinderen moesten daarna allemaal naar de gymzaal omdat daar de maandafsluiting was. Vervolgens moesten we een half uurtje wachten, want er was blijkbaar niemand die de afsluiting aan elkaar wilden praten (iedereen vond het niet zijn/haar taak). Toen deden een paar meisjes uit mijn 6e klas en een paar uit de andere 6e klas (6e klas= groep 8) een dansje op 'talk dirty to me'. Vervolgens werden de 'toppers' uit elke klas naar voren geroepen en werd er 1tje gekozen tot 'sterretje van de maand' (om het zo maar even te zeggen).
Maandag begin ik echt op school: ik moet er om half 8 zijn (school begint al om kwart voor 8), maar de school is om 13:03 weer uit. Ik ben erg benieuwd naar mijn eerste dag!
Na het bezoek aan de school ben ik nog even naar de supermarkt gereden en heb ik een stijltang gehaald (God, mijn haar zit hier voor geen meter.. het waait super hard, er komt de hele tijd zand in mijn haar en het voelt droog aan..). Ook heb ik kaartjes gehaald voor een feest die avond (daar kwam the Flexican en mc sef) en daarna ben ik even langs de grote hotels en het strand gereden.
's Avonds voor het eerst gekookt: spaghetti. Het smaakte goed, maar het is nog even improviseren in de keuken. Daarna heb ik me klaargemaakt en ben ik naar Fort Zoutman gegaan (daar was het feestje). Het was gezellig, alleen de muziek was in het begin van de avond niet super. Ik was er met Sjors, Carlyn, die 4 nl-stagiaires waar ik op dinsdagavond ook mee had gebbqed en er waren meerdere mensen van mijn appartementencomplex. Rond 2 uur ben ik gegaan en ben ik lekker gaan slapen :)

Zaterdag 3 mei
Nu is het alweer zaterdag. Heb vanmorgen eerst een tijd met mam geskyped (had ik overigens al vaker gedaan) en ook nog kort met pap. Ik heb nog geen idee wat ik vandaag en morgen ga doen: maar het word waarschijnlijk gewoon naar het strand.

Tot zover mijn eerste dagen! Ik houd jullie op de hoogte :)

Liefs Ayke

Ok.. ik krijg geen foto's geupload op dit moment, maar die plaats ik er nog wel een andere keer bij!

  • 03 Mei 2014 - 20:35

    Lieke:

    Ha Ayke
    Klinkt fantastisch wat je al hebt gedaan allemaal. Geniet ervan de komende maanden. En tja je haar zal inderdaad niet blij zijn met de weersomstandigheden!

  • 03 Mei 2014 - 22:19

    Pim:

    300m naar de supermarkt, dat is inderdaad wel een stuk verder dan naar de Plus hier in Reuver. Maar goed dat je een auto hebt.

  • 03 Mei 2014 - 23:17

    Servais:

    Ayke!! Leuk om te lezen. Zeker die sjanspartie met een oud loempia mannetje

  • 03 Mei 2014 - 23:20

    Servais:

    Trouwens die 10 Antiliaanse geboden lijken op die 10 geboden bij DR

  • 04 Mei 2014 - 13:54

    Claske:

    Dat ziet er goed uit! Spannend wat je allemaal mee gaat maken, het wordt vast een 'wereldervaring'. Heel veel succes en plezier, als komende week het 'harde werken' beging ;-).
    Groet Claske

  • 04 Mei 2014 - 14:16

    Vivian Berden:

    Wat een geweldige ervaringen in zo'n paar dagen! Ik wens je 'the time of your life' !!! Ben benieuwd naar je stage-ervaringen!

  • 04 Mei 2014 - 22:20

    Wim En Leen Van Den Munnikhof:

    Heel prettig verblijf op Aruba

  • 04 Mei 2014 - 22:23

    Wim En Leen V.d.munnikhof:

    Een prettig verblijf in Aruba

  • 04 Mei 2014 - 22:58

    Hélène Wolters-Smeets:

    Geniet er maar lekker van, hier is het jammer genoeg niet zo warm en kunnen we nog regelmatig de verwarming aanzetten.
    groetjes Hélène

  • 06 Mei 2014 - 09:19

    Melanie Deijkers- Puts:

    Leuk om je verslag te lezen en wat je al hebt meegemaakt!!
    Heel veel plezier in Aruba..
    Groetjes Melanie

  • 06 Mei 2014 - 10:26

    Fam Goris:

    Leuk om je zo te kunnen volgen! Geniet van alles.
    Liefs van Gerard en Annie

  • 07 Mei 2014 - 10:44

    Hans Jacobs:

    Kwant um alles te laeze waat se mei maks.
    Ik begriep det 't dich good bevelt. Toef um te hure.
    Ammeseer dich en geneet d'r van!

  • 07 Mei 2014 - 16:36

    Cynthia Paulus:

    Heel veel plezier in Aruba. Ik weet niet waar je precies verblijft, maar als je tijd over hebt moet je eens naar Baby Beach gaan, helemaal in het zuiden, ik vond het daar ook heel mooi :)
    Heel veel succes met je stage.
    Groetjes Cynthia

  • 07 Mei 2014 - 23:53

    Aurora Janssen En Sandra (moeder Van Aurora):

    Hoi juffrouw Ayke,

    Heel veel plezier daar en we zijn reuze benieuwd wat de kinderen vinden van onze school!

    Groetjes, Aurora en Sandra

  • 08 Mei 2014 - 08:59

    Geert :

    Hallo Ayke,

    Mooi start gemaakt mewt de gebruikelijke "aanloopmoeilijkheden".
    Veel succes in je nieuwe omgeving, maar vooral op je stageschool. Keep Cool.

    Groeten Geert.

  • 09 Mei 2014 - 09:30

    Mariet En Jeu Teunissen:

    Het is een leuk verslag.
    Wij wensen je een prettige en interessante stage.(vakantie)
    Heel veel plezier.
    Groetjes, jeu en mariet

  • 10 Mei 2014 - 13:40

    Truus Roosen:

    leuk geschreven, veel succes
    groetjes truus en heinz

  • 10 Mei 2014 - 15:07

    Miek:

    Hallo Ayke!!

    Leuk om te lezen. Heel veel succes en een fijne stage/vakantie!!!

    Groetjes en liefs oet pruuse!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ayke

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 601
Totaal aantal bezoekers 9871

Voorgaande reizen:

29 April 2014 - 19 Juli 2014

Aruba

Landen bezocht: