Stage week 3 - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Ayke Heesakkers - WaarBenJij.nu Stage week 3 - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Ayke Heesakkers - WaarBenJij.nu

Stage week 3

Door: Ayke Heesakkers

Blijf op de hoogte en volg Ayke

24 Mei 2014 | Aruba, Aruba

Maandag 19 mei
Vandaag heb ik mijn eerste ‘echte’ les gegeven (want ik tel dingen zoals handvaardigheid en tekenen niet bij echte lessen..). Het was een les Engels. Van te voren heb ik nog maar eens de regels duidelijk gemaakt en vervolgens de hele les in het Engels gegeven. Mijn mentor, Monique, zei na afloop dat ze het super goed vond! Ze had er zelfs kippenvel van gekregen haha. Dat is toch heel erg leuk om te horen. Ik vond de les zelf ook wel goed gaan, maar ik vond dat ik soms lang moest wachten tot het stil was. Maar doordat ik gewoon geduldig wachtte, gingen kinderen die ook verder wilde mij helpen de andere stil te krijgen. De les heb ik niet helemaal kunnen afmaken, dus die maak ik een andere dag af. Verder heb ik op stage weer een groepje kinderen geholpen met rekenen (dit doe ik bijna elke dag). Het leuke is dat de andere kinderen in de klas nog niet in de gaten hebben dat ik telkens dezelfde kinderen meeneem (ik heb 2 groepjes). Elke keer als Monique zegt ‘ok, even opletten, juf Ayke noemt weer namen van kinderen die mee gaan rekenen’ steken allerlei andere kinderen ook hun vinger omhoog omdat ze meewillen. En ze zijn vervolgens ook oprecht teleurgesteld dat ze weer niet mee mogen. Ik vind het bijna zielig voor ze dat ze geen extra hulp nodig hebben ;). Na stage heb ik niet meer zoveel gedaan. En ’s avonds heb ik ook voornamelijk wat series en tv programma’s teruggekeken. Soms zijn zo’n rustige dagen, waarop je niet zoveel, doet heerlijk!

Dinsdag 20 mei
Vandaag op stage Engels afgemaakt en daarna de 2e opdracht van het magazine van de kinderen uitgelegd: ze gaan nu een stukje schrijven over hun buurt: Dakota. Het is geen hele goede buurt, maar de kinderen zijn ook niet heel arm. De meeste van hun hebben toch wel een goede telefoon en merkkleding bijvoorbeeld. Als ik ’s morgens Dakota binnenrijd, is het eerste wat me opvalt een stuk muur met graffiti met daarop tekst als ‘Dakota outlaw’. De eerste keer dat ik daar voorbij reed dacht ik wel ‘waar ben ik nu weer terecht gekomen’. Maar het valt reuze mee, ik voel me er echt niet onveilig! Ik heb de ‘outlaw’ ook nog niet kunnen ontdekken dus waarschijnlijk zijn het gewoon een paar kinderen geweest die de graffiti hebben gespoten.
Na stage ben ik met een groep van mijn appartementencomplex gaan bowlen. Dit was heel gezellig! Ik vond zelf dat ik fantastisch aan het gooien was (toch wel een gemiddelde van 8), maar blijkbaar moest ik tegen een paar profbowlers want ik ben maar nipt 4e geworden van de 5 (op onze baan, maar ook de groep op de andere baan gooide heel goed!). Bij het bowlingcentrum was ook een gamehall, dus daar zijn we ook nog even binnengelopen.

Woensdag 21 mei
Vandaag op stage weer de 2 groepjes geholpen met rekenen. Ook heb ik weer wat toetsen gemaakt (Monique schrijft dan op een blaadje wat ik moet typen, maar soms maak ik ook zelf toetsen nav leerstof van de kinderen). Er wordt hier overigens veel meer getoetst dan in Nederland. In Nederland krijgen kinderen ook vaak een ‘voldoende’ of ‘goed’. Hier wordt alles in punten omgezet en krijgen ze voor elke toets bijvoorbeeld een 7,6 of een 2,4. Ik vind de leerstof soms ook moeilijker dan in Nederland. Hier moeten ze bijvoorbeeld van allerlei spieren en botten weten bij kdn (soort biologie) wat de namen zijn en welke functie die onderdelen hebben. Dat is iets wat wij in Nederland op de middelbare school pas leren.
Verder was er vandaag op stage ook een minder momentje: Tijdens de les van Elvera (de andere stagiaire) waren de kinderen best wel druk. Ook toen zij vroeg om stil te zijn, bleven de kinderen doorpraten. Zij waarschuwde een paar keer en zei vervolgens dat de kinderen dan maar binnen moesten blijven tijdens de pauze. (de pauze was aansluitend aan die les). Ook tijdens de pauze bleven de kinderen doorpraten (en schreeuwen) en riepen de kinderen dingen in het Papiaments naar haar (zoiets als ‘ga toch terug naar Nederland’) en stak een kindje zelfs zijn middelvinger op naar haar. Ik zat erbij, maar wilde ook niet ingrijpen, omdat ik niet haar gezag wilde ondermijnen en het opzicht wel een goede leerervaring is. Later na bleek dat ze best wel overstuur was van de gebeurtenis en heeft ze even met mijn mentor Monique gepraat (die was op het moment dat het allemaal gebeurde niet in de klas). Nav het gesprek tussen die 2, moesten de kinderen in een kring gaan zitten en werd er over de situatie gepraat. Ik vond het echt goed hoe mijn mentor het oploste. Ze zei dat ze heel teleurgesteld was, maar ze vroeg ook aan kinderen die zelf zeggen juf te willen worden wat ze zouden doen als ze zelf juf waren en ze wilde dat de kinderen stil waren, maar ze dat niet deden. Een leerling zei daarop: ‘dan zou ik straf geven’. ‘Owh’ zei Monique ‘Dus eigenlijk heeft juffrouw Elvera het goed gedaan om jullie binnen te laten blijven tijdens de pauze, geef haar maar een applaus’. De kinderen gaven daarna (weliswaar met een lang gezicht) Elvera applaus dat ze het goed vonden dat ze hun straf had gegeven. Erg komisch om te zien. Maar ik heb nu ook een andere kant van de kinderen gezien.. ik ben benieuwd wat ze voor mij nog in petto hebben haha.
Na stage ben ik nog naar het strand geweest met Menno (woont ook hier in een appartement). We zijn naar Eagle Beach geweest (dat ligt hier maar 5 minuutjes vandaan) en dat was heerlijk. Alleen jammer dat we eerst gezandstraald werden (komt door de harde wind die er soms staat). We lagen trouwens op een stuk waar ook een stukje strand is afgezet met hekken: hier mag je niet komen omdat er schildpadden eieren hebben gelegd. ’s Avonds ben ik gewoon bij het appartement gebleven en heb ik nog even gekletst met een paar en vervolgens nog wat tv gekeken.

Donderdag 22 mei
Vandaag ben ik voor ik naar stage ging weer eens gaan tanken. Ook dit is weer een hele ervaring: Je hebt hier tankstations met ‘self service pompen’ hier kun je dus zelf tanken. Voordat je kunt tanken moet je eerst naar binnen gaan en zeggen hoeveel liter of voor hoeveel gulden je wilt tanken. Vervolgens moet je betalen en dan kun je pas gaan tanken. Maar bijna niemand doet dit, omdat er ook mensen werken die voor je tanken. Je zet je auto gewoon bij een pomp neer, je draait je raampje open en zegt ‘doe maar voor 40 gulden’ bijvoorbeeld. (benzine is hier echt een stuk goedkoper dan in Nederland, ik ben erover aan het denken om al mijn kleding hier te laten en gewoon een koffer benzine mee terug te nemen :P). De meneer van het tankstation draait vervolgens je dopje eraf, en tankt netjes voor 40 gulden. Je geeft hem het geld en rijdt vervolgens weer weg. Door dit alles kun je dus in 1 minuut getankt en betaald hebben, zonder zelf de auto te zijn uitgestapt: ideaal voor de luie mensen onder ons (en laat ik daar zelf eentje van zijn).
Op stage heb ik weer een beetje hetzelfde gedaan als de afgelopen dagen: rekenen, met de kinderen aan het magazine gewerkt, in de klapper van geschiedenis gewerkt en ik heb vandaag ook een brief in het Papiaments getypt over het kamp en de graduation (afstuderen van de kinderen van mijn en de andere 6e klas). Ook heb ik vandaag 2 heerlijke donuts gekregen: eentje van een kindje in mijn klas die jarig was en de andere van een ander kind van een andere klas die jarig was. Dit was een heerlijke lunch om weer energie te krijgen, want na school moest ik nog mee naar een voetbaltoernooitje. Wij, de leerkrachten, zouden daar alleen aanwezig moeten zijn, maar al snel bleek dat we ook moesten helpen. Eerst met groepen maken en daarna moesten we in de felle zon scheidsrechtertje spelen. Eigenlijk had niemand daar zin in, vooral ook omdat ons van te voren nadrukkelijk was gezegd dat we alleen aanwezig moesten zijn voor het geval dat er iets zou gebeuren. Mijn mentor kwam iets later, na een uurtje ongeveer, en zij vond dat het echt onzin dat we daar in de felle zon stonden, dus ik mocht van haar weer op de tribune gaan zitten (inmiddels was ik wel al een beetje verbrand maar goed). De organisatie van het voetbaltoernooi kan overigens ook nog wel verbeterd worden, want de kinderen wisten telkens niet waar ze naartoe moesten en daardoor was het best wel chaotisch. Na het voetbaltoernooi heb ik 2 kinderen van mijn klas naar huis moeten brengen (omdat ze niet wisten of hun ouders hun kwamen halen). Een jongetje heb ik op het werk van zijn moeder afgezet, de andere thuis, maar daar was niemand. Ik ben vervolgens met hem naar het huis van een vriendje van school gereden, maar dat jongetje werd ook net door een lerares afgezet en ook bij hem was er niemand thuis. Ik vond niet dat ik hun op straat kon laten staan (want ze konden ook niet binnen), dus heb ik hun maar meegenomen naar een Chinese supermarkt om wat drinken (na een middag sporten in de felle zon konden ze dat wel gebruiken) en een zakje chips te kopen (wat ben ik toch een leuke juf he? Haha). Vervolgens hebben we 1 uur in de auto kunnen wachten tot er eindelijk een ouder thuis kwam. Het duurde erg lang, maar we hebben er maar het beste van gemaakt: we hebben moppen getapt, spelletjes op mijn telefoon gespeeld en met liedjes ‘meegezongen’ en gedanst. Het was nog best gezellig. Nadat de moeder van een jongetje thuis was gekomen, heb ik hun daar afgezet en ben ik meteen doorgereden naar Marigot. We zijn vervolgens een pizza gaan eten (samen een pizza gedeeld, want het was happy hour en dan kreeg je een grote pizza voor de prijs van een kleinere. Die grote pizza zouden we in Nederland een familiepizza noemen, aangezien dit ‘Amerikaans’ groot is) en daarna zijn we nog even naar het strand gereden. Ik wilde de auto parkeren, maar kon door de slechte verlichting niet zo goed zien waar ik kon parkeren waardoor ik per ongeluk gewoon een stukje het strand ben opgereden. Na veel lachen toch maar even goed gaan staan en daarna hebben we nog een tijdje lekker op het strand gezeten. Na het strand hebben we nog bij mijn appartement een tijdje gekletst en naar muziek geluisterd. Daarna heb ik haar bij haar appartement afgezet en ben ik gaan slapen.

Vrijdag 23 mei
Alweer de laatste dag stage gehad van de week vandaag. Vandaag heb ik weer een Engelse les gegeven en heb ik de brief in het Papiaments afgemaakt. Ook zijn de kinderen weer verder gegaan met het magazine en hebben ze ‘happy hour’ gehad (dat is elke vrijdag het laatste uur: dan mogen ze spelletjes spelen of andere dingen doen waar ze zin in hebben). Toen ik even op de computer zat in het lokaal naast dat van ons, waren mijn mentor Monique en het schoolhoofd met elkaar aan het praten. Het schoolhoofd zei dat er zo weinig mensen afstuderen aan de IPA (Arubaanse pabo) en dat er dus een tekort is. Monique keerde zich vervolgens tot mij en zei: ‘Ayke, zou jij interesse hebben om op Aruba te komen werken?’ Vervolgens keek ze naar het schoolhoofd en zei ‘Zij is zo goed he, echt waar, een van de beste stagiaires die ik ooit heb gehad’.(Wauww,, wat leuk om te horen!! Haha). Maar goed, ik heb geantwoord dat ik eerst maar eens kijk hoe de aankomende weken mij nog bevallen en dat ik toch nog eerst moet afstuderen in Nederland. Maar wie weet daarna…?
Na stage heb ik een middagdutje gedaan en daarna hebben we met een paar mensen een poging gedaan om Bobby (de zwarte labrador) te wassen. Dit is niet gelukt omdat hij wegrende, maar toen hebben we Harry maar weer eens wasbeurt gegeven.
’s Avonds was er een etentje van mijn buurmeisje (van nr 5, Yael) want die vertrekt zaterdag weer naar huis. Ik ben niet naar het etentje geweest omdat ik echt geld moet besparen, maar ik ben later na wel aangeschoven met nog een ander meisje om wat te drinken en mee uit te gaan. Dat was nog erg gezellig. We zijn naar ‘Local Store’ geweest in Oranjestad. Hier waren bijna alleen maar Arubanen en Zuid-Amerikanen (die zitten hier ook heel veel op het eiland). De muziek die werd gedraaid was erg lekker en de manier waarop de mensen danste erg leuk om te zien! Rond half 2 ’s nachts vonden we het wel weer goed geweest en zijn we weer naar huis gegaan.

Zaterdag 24 mei
Vanmorgen voor het eerst een beetje kunnen uitslapen. Daarna maar eens de afwas gedaan en mijn koelkast uitgeruimd. Daarna het afval weggebracht en met mam, pap en Ward geskyped. Toen even gekletst met Benthe, Eelco en Menno en vervolgens ben ik dit reisverslag gaan typen. Dadelijk ga ik met Marigot nog iets doen (we weten nog niet wat precies: of naar Oranjestad rondlopen en in de winkels snuffelen, of naar het strand, of op de jetski). Vanavond ga ik weer bowlen, deze keer met de team van stage. Erg leuk dat ze me mee hebben gevraagd! En ‘s nachts ga ik waarschijnlijk met Menno en Eelco en misschien nog anderen zwemmen in de zwembaden van hotels.. hopen dat ze ons er niet uitsturen! Morgen ga ik waarschijnlijk weer met Marigot dingen ondernemen. Ik zal in het volgende reisverslag wel typen wat ik nog voor leuks heb gedaan dit weekend.

Zoals jullie vast wel uit mijn verslagen hebben opgemaakt: ik amuseer me tot nu toe heel goed hier! Ik mis Nederland eigenlijk nog helemaal niet. Ik had het wel fijn gevonden als ik met iemand samen hierheen was gekomen, zodat ik op mijn vrije dagen en na school altijd iemand had om iets mee te doen (en om de kosten te delen), maar het is zo ook prima: ik heb meestal wel iets te doen en verveel me niet.

Ik vind het super leuk om jullie reacties te lezen dus blijf vooral leuke berichtjes plaatsen! 

Liefs Ayke, uit het altijd zonnige Aruba!

  • 25 Mei 2014 - 21:26

    Hans:

    Daag Ayke

    Kwant det se dich ammeseers op stage en ouk boète diene stagetied.
    En ik laes ouk waat ik al wis: dich bis gewoeën ein kei gooje juf! De kids heej (en ouk ik) misse dich.

    Aafgeloupe vriedaag krege de kleega's op schoel te hure det ik e-weg gaon.... vónde ze neet leuk maar gunne 't mich waal.
    Maar ik gaon neet nao De Meule............!!!!
    Ik bin door de groète baas van Fortior gevraog (ein klemmend verzeuk) um nao Kleur-Rijk in Venlo-Noord te gaon, groep 7. Dao hadde ze mich met mien kwaliteite nuuëdig. Ik bin 2x dao gewaes en ik mót zegge: Toppie! Ein waanzinnig toef team.
    Ik krieg volgend schoeljaor 18 kinder. D'r zien 7 groepe.
    Op de hiele schoel zitte 106 kinder. 90% is allachtoon. Kei toef. Ein richtige oètdaging.
    De schoel leet percies 2 km. van mich thoes. Dus ouk good te doon. 5 minute met de fiets.
    Ik praot dich heejeuver nog beej asse truuk bis. Gaon we same erges aete.

    Ammeseer dich nog en ik kiek oèt nao dien kommende ervaringe.

    groetjes
    Hans


  • 27 Mei 2014 - 16:44

    José Berden:

    Hallo Ayke,

    De regen valt hier al de hele dag met bakken uit de lucht, je zou er bijna chagrijnig van worden.
    Gelukkig dat er aan de andere kant v.d. wereld iemand zonnig nieuws te melden heeft!
    Wordt er vrolijk van!!

    Groetjes,
    José

  • 28 Mei 2014 - 18:47

    Leen Van Den Munnikhof:

    Hoi Ayke ik heb je verslag uit 't zonnige Aruba met plezier gelezen.
    Ik verheug me weer op 't volgende verslag.
    Hier is het gestopt met regenen, sorry het is weer begonnen.

    Groetjes van Leen

  • 29 Mei 2014 - 14:46

    Johan Laugs:

    Heey Ayke,

    Leuk om jou reisverslagen te lezen. Je boft maar lekker werken daar en tussendoor lekker genieten van zon zee en strand. En te zien dat je het prima naar je zin hebt. Leuk dat quad toeren in de omgeving en bowlen.

    Het is ook altijd leuk om te horen dat je werk goed doet.

    Succes.

    Groeten,

    Johan

  • 02 Juni 2014 - 18:11

    Truus En Heinz Roosen:

    lijkt net vakantie. zo te lezen bevalt het je goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ayke

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 9866

Voorgaande reizen:

29 April 2014 - 19 Juli 2014

Aruba

Landen bezocht: