Stage week 4: bijna op de helft alweer! - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Ayke Heesakkers - WaarBenJij.nu Stage week 4: bijna op de helft alweer! - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Ayke Heesakkers - WaarBenJij.nu

Stage week 4: bijna op de helft alweer!

Blijf op de hoogte en volg Ayke

02 Juni 2014 | Aruba, Aruba

Leuk om de reacties op mijn vorige reisverslag weer te lezen! Wat ik begrijp is het niet zo’n geweldig weer geweest in Nederland de laatste dagen… maar jullie hoeven niet jaloers te zijn, want hier ook niet. (Hoor mij klagen over het weer haha.. nog steeds rond de 30 graden hier hoor haha..) Het is hier wel een aantal dagen bewolkt geweest en het heeft zelfs 2x geregend (als ik dat beetje water wat uit de lucht kwam vallen een naam moet geven ;)) Maar ik heb nu ook gezien dat het goede weer dat ik richting Nederland heb gestuurd is aangekomen; gelukkig.. geniet ervan!

Zaterdag 24 mei en Zondag 25 mei
Zo en dan nu nog eerst een stukje over het vorige weekend: Zaterdagmiddag ben ik nog met Marigot naar Oranjestad geweest. Daar hebben we heerlijk rondgelopen en allerlei winkels bezocht. Genoeg leuks gezien, maar niks gekocht op een grote beker cola en een milkshake bij de BurgerKing na. Daar zijn we erachter gekomen dat een grote cola hier ook echt een grote cola is en dat we samen prima een normale cola hadden kunnen delen. Na Oranjestad heb ik snel wat pannenkoeken gegeten met Marigot en ben ik daarna gaan bowlen met het team. Ik appte mijn mentor al dat ik 10 minuutjes later zou zijn (er vanuit gaan dat het ‘Arubaanse 7 uur’ zou zijn..), waarop zij schreef ‘doe maar rustig, ik vertrek pas over 15 minuten’. Ik rustig aan gedaan, vervolgens rond kwart over 7 toch maar vertrokken (het was maar 5 minuutjes rijden voor mij).. kom ik daar aan: waren er nog maar 2. Rond 8 uur waren we toch al met zo’n 6 mensen haha. Ik heb die avond echttt goed gegooid (zie de foto’s voor bewijs). Zondag ben ik eerst ’s morgens met Marigot naar Eagle Beach geweest, daarna hebben we bij het zwembad van Blue Village gelegen (daar woont Marigot) en toen zijn we nog naar Moomba geweest. Het hele weekend was hier SoulFestival (Robin Thicke kwam bijvoorbeeld ook), maar de kaartjes daarvan waren erg duur. Ik ben daar dus niet geweest, maar de ‘voorparty’ was op het strand bij Moomba, dus het was daar ook gezellig druk. Heel veel Amerikanen met dikke konten. We hebben onze ogen uitgekeken hoe ze daar in het water stonden te dansen en vooral gelachen als er dan nummers opkwamen als ‘I like big buts and I can’t lie’. Blijkbaar viel het de dj ook op. ’s Avonds ben ik ook nog even bij Moomba geweest, maar om half 12 weer gegaan om weer fit te zijn voor stage.

Maandag 26 mei
Maandag heb ik op stage een les KDN (soort biologie) gegeven en een begrijpend lezen les over de geschiedenis van voetbal (met het oog op het wk). Vooral die laatste les vond ik zelf erg leuk om te geven. Ook merkte ik aan de kinderen dat ze het leuk vonden dat ik zoveel van voetbal wist. Mijn mentor zei na de les ook dat ze het zo knap vond dat ik dat allemaal wist, maarja, als je 18 jaar hebt gevoetbald is dat ook niet heel erg moeilijk he ;).
Na stage weer naar huis gereden. Op weg naar huis en ’s morgens naar stage zie ik elke dag een man op straat staan die spulletjes verkoopt. ’s Morgens verkoopt hij kranten, maar ’s middags staat hij er vaker met vlaggetjes van landen of dozen m&m’s (lijkt me niet al te lekker, zo midden in de zon maargoed..) Iets wat je in Nederland niet zo snel ziet he.
Na stage ben ik nog even boodschappen geweest halen bij de Superfood. Ik had al eens geschreven dat er (voornamelijk) jongens werken die je spulletjes voor je inpakken, maar ik had nog niet verteld dat ze me vervolgens proberen te versieren haha. Ik heb al een paar keer gehad dat zo’n jongen met me mee naar de auto loopt (ook al zeg ik dat het wel alleen lukt) en hij dan tegen me begint te praten ‘waar kom je vandaag, wat doe je hier, bevalt het, waar ga je wel eens uit, wat is je naam’ etc. Maandag had ik er weer eentje die vervolgens ook nog verbaasd was dat ik hem een gulden fooi gaf (toch netjes als die meeloopt naar de auto he). Gelukkig zijn ze nooit vervelend.

Dinsdag 27 mei
Vandaag op stage ging ik ‘even snel iets kopiëren’: ik liep dus met een (voor mij heel normaal) tempo naar het lokaal met het kopieerapparaat tot ik een leerkracht tegen kwam die mij even bij zich riep. Hij zei vervolgens: ‘doe maar even rustig aan hoor, je loopt veel te snel, je moet je tijd nemen voor dingen.’ Ik moest meteen denken aan de Antiliaanse geboden uit mijn eerste reisverslag haha. Ik heb voor de rest op stage eigenlijk helemaal niet het idee dat ze hier rustig aan doen met dingen of zich nergens druk om maken: er moet ook hier veel gebeuren in weinig tijd en hoewel ik vaak al vroeg naar huis kan, weet ik dat mijn mentor vaak nog ’s avonds werkt.

Woensdag 28 mei
Vandaag alweer het laatste dagje stage van deze week gehad: morgen heb ik vrij ivm met hemelvaart en vrijdag heb ik ook vrij. Ik kan dus gaan genieten van een lang weekend. Vandaag was ook de laatste stagedag van de andere stagiaire. Ze heeft haar laatste lessen gegeven en in de pauze getrakteerd op pannenkoeken: heerlijk! Maandag ben ik dus nog de enige stagiaire in de klas en kan ik veel meer lessen gaan geven. Ik heb daar wel zin in, want ik heb bijvoorbeeld nog geen rekenen of taal gegeven (dit moest Elvera doen vanwege een onderzoek dat ze deed).
Na stage heb ik eerst nog een tijdje doorgewerkt. Ik had 2 leerlingen ook ‘straf gegeven’ omdat ze het eerste onderdeel van het magazine nog steeds niet af hadden en dat al bijna een week geleden moesten inleveren: ze moesten het na school dus afmaken. Een leerling was zo klaar, maar de andere was veel aan het mopperen. (‘Juffrouw ik moet weg, ik heb training, ik wil dit niet enzovoorts’). Ik heb hem het netjes laten afmaken (hij wilde het 2x inleveren terwijl ik het niet volledig genoeg vond) maar vervolgens ging hij niet naar huis: Hij wilde mij nog wel even helpen met de voorbereidingen van die avond. (blijkbaar ben ik evengoed wel leuk.. ook al krijg je straf van mij haha). Toen ik naar huis ging was het niet zo’n geweldig weer en daarom heb ik een heerlijk middagdutje gedaan. Ik kon sowieso niet zoveel ondernemen, want rond kwart voor 6 moest ik weer naar mijn stageschool. Daar hadden ze movienight (een fundraiser voor het kamp van mijn en de andere 6e klas). Ik heb daar eerst geholpen met dingen klaarzetten en vervolgens heb ik gedurende de film kaartjes verkocht voor eten en drinken. De leerlingen uit de 6e klas hadden voor popcorn, koekjes, chips, pringels en drinken gezorgd en dat verkochten ze om meer geld op te halen. Ik heb die avond meteen mijn Papiaments kunnen oefenen, want veel kinderen kwamen in het Papiaments vertellen wat ze wilden hebben: dos fresko (2x frisdrank) bijvoorbeeld. Nadat de film was afgelopen heb ik het geld geteld en daarna ben ik meteen doorgegaan naar beachtennis want daar was de ‘el classico’ van het beachtennis bezig: 2 teams van appartementgenootjes moesten tegen elkaar (Pim en Jarno tegen Koen en Menno). Ik heb niet veel gezien van de wedstrijd want Pim en Jarno hadden al snel gewonnen. Toch ben ik nog een tijd blijven hangen om naar een andere wedstrijd te kijken. Die 2 teams van (ik neem aan Arubanen) konden het echt goed! Erg leuk om te zien.

Donderdag 29 mei-Vrijdag 30 mei-Zaterdag 31 mei-Zondag 1 juni
Aangezien ik op mijn vrije dagen niet bijzonder veel heb gedaan zet ik het even onder 1 kopje. Op donderdag ben ik eerst met Marigot en Menno naar het strand geweest bij Nikki beach. Daar was het helaas weer bewolkt en heeft het zelfs even gedruppeld toen we op het strand lagen. Dat was overigens geen reden om weg te gaan, want het was evengoed nog heel warm. Na Nikki Beach zijn we even naar huis gereden om spulletjes te pakken en daarna zijn Marigot en ik naar de andere kant van het eiland gereden, naar Baby Beach (goede tip Cynthia!). Baby beach was mooi (helaas weer niet zo geweldig op foto’s van te leggen), maar doordat het bewolkt was misschien iets minder mooi als wanneer de zon schijnt. We zijn maar even op BabyBeach geweest, want daarna zijn we doorgegaan naar San Nicolas om weer naar die carnavalsoptocht te gaan kijken. (Marigot was daar nog niet geweest). De optocht was wederom genieten: deze keer waren er meer kostuums en was het ook wat drukker op straat.
De andere dagen heb ik een beetje herhaald wat ik op mijn vrije dagen sowieso al doe: slapen, slapen en slapen, naar het strand of zwembad, eten en drinken en gezellig kletsen met de mensen bij het appartement. Zaterdag heb ik ook even gevoetbald, pff das toch wel erg vermoeiend in de hitte en we hadden ook nog eens een bal die heel licht was (en met de wind die hier staat dus telkens wegrolde). Ook hebben we zaterdagavond met een hele groep bij elkaar gezeten vanwege het afscheid van Suus (woonde ook hier in een appartement). Zij heeft haar stage erop zitten en gaat nu eerst nog een reis maken door Colombia. Zondag ben ik nog bij Blue Village gaan ‘zonnen’ (ook al was het bewolkt) met Marigot. Toen ik thuiskwam zag ik dat ik best wel was verbrand (door de wolken heen en ik had me ook nog eens ingesmeerd..) Ook ben ik zondag nog geweest uit eten bij Moomba. Voor de rest heb ik niet zoveel spannends gedaan in mijn vrije dagen.

Als laatste nog wat anders ‘nieuws’: Mijn harige vrienden Harry en Bobby waren een paar dagen lang verdwenen. Ik begon ze al echt te missen en met mij veel andere van de appartementen. Toen we ’s avonds bij een picknicktafel zaten hadden we het over hun en toen zei Pim opeens: ‘Ja, dat baasje heeft ze vastgebonden, die zitten in de tuin. Het is echt zielig, want toen ik langsliep begon Harry hiel erg te piepen en te blaffen en hij werd heel enthousiast.’ Vervolgens begonnen we redenen te bedenken waarom het baasje ze had vastgebonden en blijkbaar zouden er genoeg redenen zijn: Harry heeft opeens nieuwe bandjes om, Harry is opeens gewassen als hij thuiskomt, Harry ruikt opeens naar zee en zit onder het zand, Harry zit vaak in een auto en misschien zou het baasje dat gezien hebben, Harry is bijna overal op het eiland al eens geweest (Pim heeft hem blijkbaar mee naar barretjes genomen, mee naar de supermarkt, en noem maar op haha). Romy en Marloes vonden het zo zielig dat hij was vastgebonden dat ze naar het huis van Harry en Bobby zijn gelopen en hebben gevraagd of Harry weer los mocht omdat we hem missen. Daarop zei zijn baasje ‘Ow, die kleine, die heet Milo, maar dat mag wel. Ik heb hem alleen vastgemaakt omdat die grote honden hem altijd aanvallen. Have fun’ (Moet je nagaan dat je in Nederland bij mensen de tuin in loopt en vraagt of hun hond Harry met je mee mag, terwijl die hond niet eens Harry heet.. Ik denk niet dat je een kans van slagen hebt haha). Vervolgens mocht ook Bobby (heeft trouwens ook een andere naam maar die hebben ze niet goed verstaan) los. Nu komen ze nog af en toe langs (ze zijn toevallig nu hier), maar zitten ze het grootste gedeelte van de dag evengoed vastgebonden in de tuin.

Lieve mensen, leuk dat jullie me nog altijd volgen! Ik geniet daar echt van (dan heb ik tenminste niet het idee dat ik voor niks aan het typen ben elk weekend).

Xxx Ayke

  • 02 Juni 2014 - 22:55

    Justin:

    Haa ayke. Leuk om te lezen dat je het zo ns je zin hebt. X

  • 03 Juni 2014 - 20:09

    Vivian Berden:

    Hoi Ayke, wat fijn dat het zo goed met je gaat! Heerlijk om even zo anders in het leven te mogen staan. Geniet van alle bijzondere momenten! Liefs Vivian

  • 03 Juni 2014 - 21:37

    Geert:

    Hallo Ayke, terwijl ik dit lees valt er net een hoosbui bij ons,maar voor komend pinksterweekeinde ziet het er goed uit meer dan 25 graden, best aardig toch?
    Geniet van je vrije tijd, benut je stage voor ervaringen, dat neemt niemand je af en je komt schatrijk terug met ervaringen.
    volgende week mag ik ook naar een eiland (Ameland), weet je nog.
    Groeten Geert.

  • 04 Juni 2014 - 18:43

    Leen V.d.Munnikhof:

    Hoi Ayke
    De tijd gaat lekker snel.
    Het vierde verslag alweer, op naar het volgende.

    Groetjes. Leen

  • 13 Juni 2014 - 13:58

    Wiel-Els:

    Hoi Ayke,wat fijn om te horen en te lezen dat het zo goed gaat daar.Ook jou foto,s mogen gezien worden,prachtig is het daar.Geniet er de komende tijd nog maar van want het is zo snel weer voorbij.
    Maar dan kom je weer met een ervaring rijker terug.
    Groetjes Wiel en Els

  • 16 Juni 2014 - 19:22

    Gerard/Annie:

    Ha Ayke.
    Leuk om telkens je verslagen te lezen. Maar nu loop je een week achter!!
    Geniet van je stage, uitstapjes enz. Echt tof dat je dat allemaal meemaakt, maar ook knap
    dat je dit avontuur aandurft.
    Liefs Gerard en Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ayke

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 9870

Voorgaande reizen:

29 April 2014 - 19 Juli 2014

Aruba

Landen bezocht: