Stage week 1 - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Ayke Heesakkers - WaarBenJij.nu Stage week 1 - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Ayke Heesakkers - WaarBenJij.nu

Stage week 1

Door: Ayke Heesakkers

Blijf op de hoogte en volg Ayke

11 Mei 2014 | Aruba, Aruba

Maandag 5 mei
Niks bevrijdingsfestival vieren voor mij.. Maandag was mijn eerste stagedag. Mijn wekker gingom 5 voor 6 (pff dat is wel erg vroeg he!). Even douchen, boterhammen smeren en hop in de auto naar stage om kwart voor 7. Ik had er rekening mee gehouden dat er file zou kunnen staan, maar die stond er dus helemaal niet. Om 7 uur was ik dus al op stage (en mijn mentor kwam pas om half 8). Toen ik aankwam stonden er al een aantal leerlingen. Een meisje (die bij mij in de klas zit) zei meteen: ‘Juffrouw, u heeft hoppi mooi haar!’ (Ik had gewoon mijn krullen, want stijlen kan hier dus echt niet). Ik vond het echt leuk hoe ze het zei! Ik heb haar meteen maar in het papiaments bedankt: masha danki!
Om kwart voor 8 begon de school. De leerlingen hebben allemaal een geel (ofja.. geel, het kan variëren van een soort vaag geel tot fel geel) shirtje aan van de school. Ze hebben dus niet echt een uniform, want ze dragen gewoon een eigen broek en schoenen eronder. Ze mogen zelf weten wat voor soort broek: een lange, driekwart of zelfs een korte broek is allemaal ‘bon’. De meeste kinderen dragen sportschoenen onder hun kleding: van nikes en allstars tot adidasjes, maar ook sandaaltjes zijn prima.
De leerlingen gingen eerst in de kring bidden en daarna lekker kletsen over het weekend. Er hing een leuke sfeer: kinderen luisterden naar elkaar en moesten lachen om de verhalen van het weekend. Erg gezellig! Tijdens de kring heb ik ook een korte kennismakingsactiviteit gedaan (iets over mezelf verteld en foto’s laten zien en daarna een kort spelletje). Het spelletje vonden de leerlingen een beetje moeilijk, maar dat zorgde wel voor het nodige gelach! Ik heb maandag voornamelijk geobserveerd hoe de lessen werden gegeven en al dingetjes nagekeken. Ik heb een erg leuke klas volgens mij! Toen rond 1 uur (3 minuutjes over 1 elke dag) de school uit was, had ik vreselijke hoofdpijn (volgens mij heb ik iets van een holte ontsteking), wat helemaal doortrok naar mijn kaken. Gelukkig hoefde ik niet lang te blijven en kon ik om kwart over 1 al gaan. Bij mijn appartement aangekomen heb ik even gekletst met Bente. Dit is een meisje dat zaterdagavond was aangekomen. Ik heb zondag met haar (en Laura en Petra) opgetrokken en ben ’s avonds ook met haar geweest uiteten bij Barefoot. Dit is een restaurant dat ze elke dag op het strand opbouwen, erg gezellig en vooral ook lekker gegeten!). Maar goed, nadat ik met haar had gekletst, heb ik 2 ibuprofen genomen en heb ik de hele middag op bed gelegen. ’s Avonds nog even boodschappen gehaald (het ging toen gelukkig al iets beter) en gekookt. Daarna nog even buiten gezeten en gekletst met mijn appartementgenootjes. Rond 8 uur, toen ik weer in mijn appartement zat, kreeg ik nog bezoek van mijn nieuwste vriendje: Harry de hond. Die kwam even bij mij chillen haha. Normaal is Harry samen met zijn labrador vriendje Bobby, maar die was nergens bekennen.
Ik zit sinds 2 dagen trouwens helemaal onder de muggenbulten. Wat een jeuk de hele dag! Ik hoop dat de muggen me snel niet meer weten te vinden.. Ook heerst er sinds gisteren een beetje een kakkerlakkenplaag bij het appartementencomplex. Ik heb er gelukkig nog geen bij mij in het appartement gezien (maar ik houd het natuurlijk ook netjes schoon ;)). De andere meiden in het appartementencomplex hebben bijna allemaal ‘Piefpaf’ gehaald. Dat is een soort kakkerlakkenverdelgingsmiddel dat je op de beestjes spuit en dan vallen ze dood neer. Ik kan dus altijd nog de hulp inroepen van hun als ik er eentje zou betrappen!

Dinsdag 6 mei
Stagedag 2 gehad vandaag. Ik ben om 7 uur weggereden en was precies op tijd op stage! Gelukkig nu dus geen half uur hoeven te wachten. Vandaag heb ik op stage de kinderen individueel (ofja.. voornamelijk in tweetallen) geholpen met rekenen. De kinderen die met de toets veel sommen fout hadden bij opdracht 2 of 5, mochten bij mij komen en dan oefenden ik nog eens zulk soort sommen met ze. Vervolgens mochten ze op de toets (met potlood) invullen wat ze er nu van zouden maken. Gelukkig ging het al een stuk beter en had bijna niemand meer fouten bij deze opdrachten! Ik merkte dat het voor de leerlingen wel even wennen was aan mijn Limburgs accent.. maar ik moest op mijn beurt ook wennen aan hun accent en zinsconstructies: ‘Hoe lang blijft de juffrouw?’ Is geen uitzondering. Ik dacht in het begin van de morgen dat ze het dan over de andere Nederlandse stagiaire hadden (ik vroeg dan, welke juffrouw?) en dan zeiden ze ‘de juffrouw’ en wezen ze naar mij. In plaats dat ze dus u of jij zeggen, zeggen ze hier de juffrouw tegen je. Nu ik dit weet is er natuurlijk niks meer aan de hand! Haha
Ik mocht al om kwart over 1 gaan van Monique (Elvera, de andere stagiaire zegt dat dat heel normaal is). Ik heb wel nog even gevraagd of ik niet moest helpen met nakijken of iets anders, maar dat hoefde niet. Naja, dan maar op naar huis (wat een straf he.. ;))
Ik heb ’s middags niet meer heel veel gedaan.. lekker rustig aan. Ik kan ook niet zoveel doen hier overdag, want iedereen is werken of naar stage en ik heb geen zin om in mijn eentje van alles te gaan ondernemen.
’s Avonds heb ik voornamelijk buiten gezeten bij het appartement. Daar zitten ’s avonds vaak ook anderen die hier wonen, dus dat is wel gezellig.

Woensdag 7 mei
Weer vroeg opgestaan om naar stage te gaan. Ondanks dat ik vaak al vroeg wakker ben, is het opstaan zwaar, dit komt misschien ook doordat ik ’s nachts nog vaak wakker word (van de hitte). Dan zet ik even de airco aan, zet um weer uit en ga dan weer slapen. Toch zorgt dit ervoor dat ik niet heel goed slaap tot nu toe.. Hopelijk wen ik er snel aan!
Monique, mijn mentor, was vandaag iets later op stage: ze bracht 3 kinderen naar een andere school waar ze een toets moesten maken om toegelaten te worden op hun vervolgstudie. Voor die kinderen zal dat een soort van vmbo-basis worden. De meeste kinderen uit de klas gaan volgend jaar naar de mavo (zo heet dat hier nog). Ook zijn er 4 leerlingen die zijn toegelaten tot een havo school. (deze leerlingen hebben hier ook een toets voor moeten maken en zijn hiervoor geslaagd!). De docente uit de andere 6e klas (Denise: een Limburgse, dus daar kan ik ook lekker dialect mee praten), was ook een paar leerlingen wegbrengen. Om de een of andere reden kwamen er 3 leerlingen uit haar klas zolang (tot ze terug was) bij ons in de groep. Deze leerlingen werden bij ons afgeleverd met de boodschap:’Houd hun maar goed in de gaten, want ze luisteren nooit. Vooral hij (de leerkracht wees naar 1 van de jongens) is een echte pestkop. Hij is echt een pestkop, hij wordt altijd uit de klas gestuurd.’ Nou.. dat is ook een fijne boodschap die de leerlingen meekrijgen dan. Het is hier trouwens ook normaal als een kind niet goed luistert, om hem/haar de klas uit te zetten. In mijn klas gebeurd dit niet (omdat Monique vindt dat de kinderen recht hebben op onderwijs), maar ik zie bij andere klassen vaker kinderen buiten zitten niks doen.
Ik heb gedurende de dag weer kinderen geholpen met rekenen. Weer lekker in de airco. Deze keer waren de sommen 6 en 10 aan de beurt en daarna heb ik met een aantal leerlingen ook nog naar som 3 en 4 gekeken. Ik vind het heel leuk om de kinderen zo te helpen: Ik leer ze hierdoor ook al wat beter kennen en zo ben ik ook bezig als Elvera les geeft. Na school heb ik nog een tijdje met Monique gekletst: ik vind haar heel gezellig! Ze is zo positief en waardeert kleine dingetjes die ik doe (zoals het bord even schoonvegen) heel erg.
’s Middags heb ik niet zoveel gedaan: mijn handdoeken gewassen en een tijdje geskyped met Marlou. Daarna heb ik gegeten en nog even buiten gezeten bij de picknicktafels. Rond half 9 ben ik met een stuk of 10 appartementgenootjes naar Bugalo geweest. Dat is een soort barretje (in een hutje bij het strand). Hier is elke woensdagavond salsales. Hier deden wij dus ook aan mee: het was heel leuk! Rond 10 uur was het afgelopen en zijn we weer naar huis gegaan.. Moet toch elke morgen weer vroeg op, dus heb ook geen zin om nog tot laat uit te gaan door te week.

Donderdag 8 mei
Vanmorgen weer eerst naar stage geweest. Ik heb wederom kinderen geholpen met rekenen. Een leerling heeft vanaf een uur of 8 tot 10 uur bij mij gezeten. Hij heeft heel veel moeite met rekenen. Een som had hij helemaal fout gedaan op de toets en hij zei zelf ook dat hij er niks van snapte (grote deelsommen, bijvoorbeeld 3100:250). Ik heb hem eerst de tafeltjes laten opschrijven (in dit geval dus de tafel van 250) en daarna de som laten uitrekenen (nu kon hij makkelijk zien wat hij eraf kon halen). De leerling heeft daarna de toets gemaakt en hij heeft alle sommen goed gemaakt! Ik vond het zo leuk om te zien hoe blij hij ermee was dat hij het nu wel kon! Hij straalde helemaal, ik heb meteen maar wat high fives uitgedeeld haha!
In de pauze moest ik buiten lopen: het viel me op dat de kinderen allemaal heel leuk speelden met weinig materialen: er is eigenlijk bijna niks om te doen op het schoolplein, maar de kinderen rennen en gooien over met een tennisballetje en doen allerlei spelletjes. Er is bijna nooit ruzie. Na de pauze heb ik de klapper van geschiedenis even doorgebladerd. Het is namelijk de bedoeling dat ik de klappers van de zaakvakken (geschiedenis, aardrijkskunde en natuuronderwijs) aanpak; ik kijk wat ze al hebben en voeg vervolgens plaatjes, tekst en opdrachten erbij. Ze hebben hier namelijk geen methodes voor. Hier ga ik volgende week mee beginnen. Hierna heb ik nog een tijdje met Monique gekletst over van alles en nog wat (school, maar ook over ons privé leven, over Aruba, en noem maar op). Rond kwart over 1 mocht ik weer naar huis. Ik ben eerst nog even boodschappen gaan halen en daarna bij mijn appartement nog wat dingetjes gedaan en even een middagdutje gedaan (heerlijk!). ’s Avonds heb ik ook niet veel gedaan: ik had even behoefte aan een ‘normaal’ avondje tv kijken, dus ik heb via internet ‘hotter than my daughter’ en ‘je zal het maar hebben’ teruggekeken. Toen weer lekker gaan slapen, want ’s morgens er weer vroeg uit voor alweer de laatste werkdag van de week! Hierna lekker weekend 

Vrijdag 9 mei
Laatste dagje stage van de week. Vandaag weer zo’n beetje hetzelfde gedaan dan de andere dagen: kinderen individueel (of in tweetallen) geholpen met rekenen. Vanmorgen is mijn mentor eerst een tijdje weggeweest vanwege problemen met een leerling. Wegens de privacy van de leerlingen zal ik hier niet teveel over zeggen, maar de problemen die hier voorkomen, zie je op basisscholen in Nederland echt niet terug.. (tenminste niet in Reuver en omstreken :P).
Vandaag was de laatste werkdag voor het Moederdag was en ik had al van te voren begrepen dat de Pius (de school waar ik stage loop) een echte ‘eetschool’ is. Dat heb ik vandaag dan ook ondervonden: Eerst kregen we in de ‘grote pauze’ van 10 tot 20 over 10 een pasteitje en wat appelsap/sinaasappelsap. Normaal hebben we dan nog een kleine pauze van 10 voor 12 tot 12. Deze pauze was vandaag echter ook een ‘lange’ pauze (er gaat dan gewoon een briefje rond op school dat er vandaag lange pauze zal zijn) en duurde dus van 12 tot half 1. (de kinderen gaan vervolgens rond 1 uur naar huis). In deze pauze stond de hele tafel vol met lekker eten: Soep, stokbrood, snoepjes, toastjes, allerlei soorten salades voor op de toastjes, fruit, meloensap, en ik vergeet vast nog een deel. De mannelijke leerkrachten (dat zijn er maar 2) hadden al dat eten gemaakt om de juffen te verwennen voor Moederdag.. Naja, een goed excuus om dus weer lekker te eten haha!
Vrijdagavond ben ik met 3 jongens van mijn appartement gaan uiteten bij een echt Arubaans tentje (ik ben de naam vergeten, maar die lijkt op ‘Hakunamatatta’). We hebben hier heerlijk en ook best goedkoop gegeten! Ik heb het veilig gehouden met kip met rijst en friet (de kip was echt heerlijk mals en had een lekker sausje!). De jongens wilde wel eens wat anders: haai. Deze er was (helaas voor hun) niet die dag, dus hebben ze maar iets anders genomen. We zijn wel nog van plan een keertje terug te gaan als ze wel haai hebben. (Of ik die dan ook zal eten weet ik nog niet: van de ene kant is het natuurlijk wel een unieke ervaring, van de andere kant: wil ik überhaupt wel haai eten? Haha). Na het eten zijn we ook nog uitgegaan naar Gusto, dit was wel leuk, maar ik was op een gegeven moment echt kapot, dus zijn we om 2 uur weer gegaan.

Zaterdag 10 mei
Vandaag niet zoveel gedaan. Eerst met Marigot (werkt met Bente in een hotel en komt uit Venlo) op zoek gegaan naar een soort Action. Ik wil namelijk een droogrekje halen voor mijn kleding en zij moest ook nog van alles hebben. We hebben de winkel niet gevonden, maar wel gezellig rondgelopen en allerlei winkeltjes bekeken. (En alvast plannen gemaakt voor de komende weken: ‘ohh, we moeten echt een keertje hierheen ’s avonds’ of ‘ey, een bios, hier moeten we ook eens samen naartoe’ haha). Na het ‘winkelen’ (we hebben niet echt iets gekocht) ben ik nog naar het strand gereden. Daar waren Sjors en Carlyn. Hier heb ik de rest van de dag doorgebracht en ’s avonds heb ik gekookt en toen ben ik op tijd gaan slapen.

Zondag 11 mei
Zo, het is alweer zondag. Ik ben al dik anderhalve week hier, maar heb me tot nu toe nog niet verveeld! Er zijn momenten dat ik echt blij ben dat ik voor een buitenlandse stage heb gekozen: Vooral als ik ’s middags van stage naar huis rij en ik langs de kust een prachtig uitzicht heb op hagelwitte stranden, supermooi blauw zeewater en leuke gekleurde bootjes en rieten hutjes. Ik zal van de week eens een foto maken van mijn ‘favoriete uitzicht’ tot nu toe. Ik heb vanmorgen nog even met mam en pap geskyped en van te voren mijn appartement eens goed gepoetst. Ik ga zo meteen naar het strand en wat ik vanavond ga doen weet ik nog niet. Soms denk ik wel, pff wat is het toch warm hier, maar als ik dan denk dat het in Nederland de hele tijd regent en 14 graden(?) is, dan ben ik toch wel erg blij dat ik weer naar het strand kan ;)

Knap als jullie het vol hebben gehouden om tot hier te lezen! Haha

Liefs Ayke

  • 11 Mei 2014 - 19:54

    Leen Van Den Munnikhof:

    Ik vindt het geen straf om jou dagboek te lezen.
    Hou je appartement maar goed clean
    Ik verheug me op je foto's.

  • 11 Mei 2014 - 21:29

    Mara:

    Hey chickaa! Wat leuk om te lezen haha! Ik ben een beetje jaloers op jou! Ik ben benieuwd naar de foto's. Wat een tropentijden die stage, heeerlijk

  • 12 Mei 2014 - 17:49

    Hans:

    Daag ald-stagiaire-juf

    Toef det de start good is bevalle.
    Ik gaon morge weer aan 't werk.
    Waat betref haai aete....ik heb det in Indonesiëe gedaon: mmmmmmmmmmmmmmm
    en ik bin eigelik gaar genne visaeter. Deze haai waas waanzinnig mals!!!! Maar d'r schient verschil in te zitte...

    Schoeën um dien belaevenisse te kinne laeze.

    Ammeseer dich!

    Hans

  • 12 Mei 2014 - 17:56

    Anita Heesakkers:

    Hoi Ayke
    Wat fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt,
    en al gelijk zo veel leuke mensen om je heen hebt.
    Ben benieuwd naar de foto,s
    Groetjes

  • 12 Mei 2014 - 20:32

    Debora:

    Haaaa dushi,
    Wat fijn dat je je vermaakt. Zet er maar snel wat foto's op. Ben benieuwd.
    Amusatie XX van je nicht

  • 12 Mei 2014 - 20:35

    Tineke:

    Ha Meisje,
    Inderdaad, je hebt "hoppi mooi haar"!! Wat heb je al veel leuke reactie's gekregen!!

    Liefs Mam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ayke

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 550
Totaal aantal bezoekers 9873

Voorgaande reizen:

29 April 2014 - 19 Juli 2014

Aruba

Landen bezocht: