Stage Aruba week 2 - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Ayke Heesakkers - WaarBenJij.nu Stage Aruba week 2 - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Ayke Heesakkers - WaarBenJij.nu

Stage Aruba week 2

Door: Ayke Heesakkers

Blijf op de hoogte en volg Ayke

19 Mei 2014 | Aruba, Aruba

Maandag 12 mei
Zo eerst nog even vertellen wat ik gisteren nog heb gedaan: Ik ben eerst (na het schrijven van het vorige reisverslag) naar het strand geweest. Hier heb ik even gelegen met Eelco en Laura, 2 appartementgenootjes. Daarna zijn we een ijsje gaan halen bij de McDonalds (je hebt hier overal fastfood restaurants.. er zitten tenslotte ook veel Amerikanen op het eiland he). Toen we terugkwamen bleek dat er bij het appartement van Laura was ingebroken, waarschijnlijk door een junkie (er was namelijk alleen een beetje kleingeld weg en de laptop en alles lag er nog gewoon). Hierna heb ik nog even bij het appartement rondgehangen en een aflevering van Game of Thrones teruggekeken. (ik ben al bijna bij!). Toen kwam Menno terug van het werk (een ander appartementgenootje) en ben ik nog met hem, Eelco en een franse collega van Menno gaan zwemmen in het zwembad bij een hotel (lekker illegaal, maar het was heerlijk!!) Op de terugweg moesten we nog een jongen van ons appartement oppikken, maar dat paste eigenlijk niet meer in de auto (een jeep). Het resultaat was dat we met zijn 3 voorin zaten (de bestuurder en 2 op de bijrijdersstoel) en er helaas politie voorbij kwam. Deze kwam even later met sirenes en zwaailichten aan achter ons aan.. hebben wij weer, om betrapt te worden op zo’n klein stukje. Uiteindelijk was er niet zoveel aan de hand: ze hebben de gegevens van de bestuurder genoteerd (geen boete gekregen dus) en 1 van de personen die voorin zat moest achterin erbij gepropt worden en de bestuurder moest zijn gordel omdoen. Ik hoorde van anderen in het appartement ook dat als je ’s nachts dronken rijdt en je wordt aangehouden, er wordt gezegd dat de minst dronken persoon verder moet rijden. Ook dan krijg je geen boete.. Ik ben in elk geval niet van plan dronken te gaan rijden, want ik zie de wegen ’s avonds al slecht zonder te hebben gedronken haha.
Zondagavond heb ik eerst nog buiten gekaart met een paar mensen en daarna zijn we nog naar Moomba geweest (Dit is een strand maar elke zondagavond is er een feestje). Ik vond het superleuk, veel leuker dan vrijdagavond bij Gusto: De muziek is beter, de sfeer is relaxter (je bent tenslotte ook gewoon op het strand) en er komen meer verschillende mensen (van jong tot oud, Nederlands, Amerikaans, Arubaans etc).
Maandag heb ik het extra oefenen van de rekentoets afgemaakt (ik moest nog maar 1 leerling helpen hierbij). Ook heb ik een tijdje de lessen van mijn mentor geobserveerd. Ik heb het tijdschrift dat ik met mijn klas in Nederland heb gemaakt ook aan mijn mentor laten zien (tenminste, een gedeelte hiervan wegens tijdgebrek). Zij was hier heel enthousiast over en ik begin morgen met de kinderen in Aruba het tijdschrift van daar te maken. Verder heb ik vandaag op stage een meditatieverhaaltje voorgelezen. (van te voren even duidelijk gemaakt dat tijdens mijn lessen ook dezelfde regels gelden, dus bijvoorbeeld een vinger opsteken als je iets wilt zeggen). Het ging erg goed; de kinderen waren rustig en vonden het volgens mij wel lekker om even niks te doen en weg te mogen dromen. Natuurlijk is het voor kinderen van 11 tot 15 niet stoer om te zeggen dat ze het fijn/leuk vonden, dus bij het nabespreken kreeg ik niet heel veel feedback van hun haha. Toen de andere stagiaire vervolgens met haar les wilde beginnen, riepen er wel enkele kinderen: ‘Nee, ik wil nog even dromen!’
Na school heb ik even boodschappen gedaan en vervolgens ben ik op bed gaan liggen voor een middagdutje. In de avond heb ik gekookt en de les van morgen voorbereid en daarna weer op tijd naar bed.

Dinsdag 13 mei
Vanmorgen weer eerst naar stage gegaan. Ik vind het zo leuk dat als ik op stage aan het wachten ben op mijn mentor (die komt meestal tussen half 8 en kwart voor 8), er allerlei kinderen naar mij toe komen om me goedemorgen te zeggen. Vaak krijg ik er een handje, knuffel of kusje op de wang bij. Wat een lieverds zijn het toch 
Vandaag op stage heb ik weer kinderen geholpen met rekenen (ik heb nu 2 groepjes kinderen die ik met bepaalde onderdelen extra ga helpen zodat ze die goed beheersen als ze naar de mavo gaan). Ook heb ik een les gegeven voor het magazine dat ze gaan maken. In Nederland heeft mijn groep 7 een magazine gemaakt, dat hebben ze vandaag bekeken (en daar kwamen leuke reacties uit: ‘Wow, die hebben een televisie in de klas!’Een meisje met grote ogen: ’39 kinderen in een klas?!?’ ‘Dat is een grote school!’
‘Hebben die geen uniform aan?’) en ze zijn begonnen met hun eerste onderwerp: Aruba. Alle kinderen in de klas maken dezelfde onderwerpen, ze hebben dus uiteindelijk allemaal 1 magazine met de hand gemaakt. De digitale versie zal bestaan uit de beste/mooiste/leukste pagina’s per onderwerp en daar komen natuurlijk ook allerlei foto’s in. We zouden eigenlijk van 2 tot 3 bouwvergadering hebben op stage, maar die ging om de een of andere reden niet door, dus ik kon weer op tijd naar huis.
Na stage ben ik naar een soort action geweest: hier heb ik eindelijk een wasrekje kunnen kopen! Ik heb sinds gisteren trouwens ook eindelijk licht in mijn woonkamer en badkamer (hier waren de lampen van kapot sinds ik ben aangekomen), dus heb bijna 2 weken in het donker geleefd.
Ik heb verder mijn auto gewassen (ofja.. er wat water overheen gegooid, want daar zat allemaal zand op) en daarna ben ik nog een uurtje naar het strand geweest met Anne. Toen snel gegeten, want om kwart over 6 ben ik met 4 meiden naar een zumba les geweest. Ik heb me nog nooit zo Nederlands gevoeld: waar het bij de Arubanen ook echt op zumba leek, leek het bij ons meer op een klompendans. Het ging ook ontzettend snel en als je de pasjes niet weet, is het best lastig te volgen. Toch hebben we een leuke, en ook een zeer vermoeiende les gehad. Hierna heb ik me weer gedoucht en mezelf getrakteerd op een ijsje zodat die verbrandde calorietjes er zo weer bij kwamen. Daarna nog naar de laatste aflevering van Game of Thrones gekeken, voor ik weer mijn bedje indook.


Woensdag 14 mei
Vandaag op stage me verbaasd over de bijgelovigheid van de kinderen hier: een jongetje vertelde dat hij een filmpje had gezien (volgens mij gaat het rond op facebook) van een bewaker (noemen ze hier security) die praat met een meisje, maar dat meisje is niet te zien op de film. Het zou dus om een geest gaan (er gaan al langer geruchten dat er een geest is van een meisje dat de hele tijd huilt). De kinderen geloven allemaal dat die geest bestaat (en dus niet dat de security ze niet allemaal op een rijtje heeft of mensen voor de gek probeert te houden). Verder heb ik elke dag wel een keer dat ik denk: wat gebruiken de kinderen de Nederlandse taal toch op een grappige manier. Vandaag met begrijpend lezen moest het antwoord op een vraag bijvoorbeeld zijn: ‘de rat leerde de panter een lesje’ en een jongetje had daarvan gemaakt ‘de rat gaf de panter les’: toch net iets anders, maar als ik snap wat ze bedoelen reken ik het goed. Verder hebben de kinderen vandaag op stage verder gewerkt aan het eerste onderwerp van het magazine: Aruba. Het wordt zo leuk!
Na stage heb ik nog een skype gesprek gehad met Juliette en daarna ben ik nog naar het strand geweest met Harry (de hond) en Sjors, Roel en Lisan (en laterna ook Carlyn). Harry heeft echt the time of his life gehad op het strand: lekker snuffelen, rondrennen van schaduw naar schaduw, zwemmen, een opgedroogde vis meeslepen en geaaid worden door verschillende mensen. Op een gegeven moment was ik Harry even kwijt, dus liep ik naar de mensen waar ik hem voor het laatst gezien had (dit waren Amerikanen): Harry lag in het midden van het gezelschap op zijn ruggetje en werd geaaid door een paar van die vrouwen. Toen ik hem zag liggen, moest ik even lachen, toen draaide ik me om (want ik had hem inmiddels gevonden) maar de Amerikanen begonnen toen tegen mij te praten: Owhh is this your dog? Ik; yes he is (ik kan tenslotte moeilijk gaan zeggen, nee die is van andere mensen maar die komt altijd bij me op bezoek dus ik heb hem maar meegenomen vandaag). Owhh he’s so cute! What’s is name? Harry. Heirrai of zoiets zeiden ze. Ik weer: ‘nee, Harry, in English you would say ‘Herry’ but we pronounce it different.’ Ohh that’s just perfect, is it a boy or a girl. Ik weer:’ A boy (in gedachte: volgens mij.. anders heet die toch niet Harry?). Maar het bleek later na ook gewoon echt een Harry te zijn ;).
Na het strand ben ik nog geweest uit eten met Sjors, Carlyn, Roel en Lisan: sushi. Het was heerlijk! Wel anders dan je in Nederland Sushi gaat eten bij een all you can eat, hier bestel je namelijk rollen. We waren met 5 mensen en hadden in totaal 8 rollen besteld, die kreeg je heel leuk in een soort houten boot. We hebben die avond veel gelachen, het was erg gezellig 

Donderdag 15 mei
Eerst weer naar stage geweest. Net voordat we naar huis konden bleek dat een docente haar handtas kwijt/weg was. Alle kinderen moesten dus op school blijven zitten en we moesten in de tassen van de kinderen gaan controleren of niemand die tas gestolen had. Dit bleek niet zo te zijn (natuurlijk.. die kinderen zullen dat echt niet zo snel doen.) Ze moesten best een tijdje wachten, dus heb ik met de kinderen nog even galgje gespeeld. Later na bleek dat die juffrouw helemaal geen handtas bij zich had gehad, maar dat die gewoon nog thuis stond haha!
Na school heb ik met Claske (een docente van mijn buitenlandminor) en Mam nog even geskyped. ’s Avonds ben ik met Marigot gaan eten bij Wendy’s (dat is een fastfoodrestaurant zoals Mcdonalds, alleen dan beter aangezien de hamburgers er in het echt ook zo uitzien als op de foto). Daarna hebben we een strandwandeling gemaakt en hebben we nog bij mijn appartementje gekletst. Ook zijn we nog even naar een Chinese supermarkt geweest om antivlooienshampoo te halen voor Harry. Ik vind hem namelijk helemaal geweldig, maar aai hem niet omdat ik denk dat hij vlooien heeft. Ik ga hem morgen denk ik even wassen, zodat ik voortaan ook met hem kan knuffelen haha!

Vrijdag 16 mei
Bijna weekend! Vandaag het laatste dagje stage voor het weekend. Ik ben weer flink verwend wat eten betreft op stage: In de pauze van 10 uur kreeg ik eerst van een kind uit de klas dat jarig was een traktatie. Ik weet niet wat de naam van het gerecht was,maar het was heerlijk: aan de buitenkant zat een soort deeg dat een beetje naar oliebol smaakte en in de binnenkant zat kaas met ham en tomaat met pizzakruiden. In de koffiekamer stond er vervolgens ook van alles klaar om te eten: de juffrouw die een dag eerder de vergissing ‘van de tas die gestolen maar toch niet gestolen bleek te zijn’ had gemaakt, had ook nog allerlei eten gehaald. Toen kreeg ik in de pauze van 12 uur ook nog van 2 kindjes uit andere klassen die jarig waren een muffin en een koekje.
Na pauze heb ik boodschappen gehaald, mijn afwas gedaan en met Sanne geskyped. Daarna ben ik nog even op bed gaan liggen om op te laden voor die avond. Ik was eigenlijk van plan Harry te wassen, maar hij was nergens te bekennen dus heb ik die plannen weer doorgeschoven naar een andere dag.
’s Avonds heb ik eerst gegeten en daarna ben ik met een aantal mensen van het appartement gaan beachtennissen. Dat is een heuse, serieuze sport hier. Beachtennis speel je op een strand, het veld lijkt op dat van een volleybalveld (het net hangt ook hoog) maar de puntentelling is zoals dat van tennis. Je speelt het met houten rakets en een lichter tennisballetje. Het lukte me nog best wel goed en ik vond het ook wel leuk. Ik denk dat ik dat wel vaker ga doen hier. We waren pas rond 11 uur weer terug bij het appartement waarna we nog even buiten hebben gekletst en daarna ben ik gaan slapen.

Zaterdag 17 mei
Vanmorgen heb ik eerst de afwas gedaan en daarna kwam Harry binnengehupst. Ik heb hem daarom meteen maar even gewassen. Dit vond hij niet echt fijn, maar hij onderging het maar gewoon. Nadat ik klaar was met hem wassen en afspoelen onder de douche, was hij helemaal hyper. Hij heeft buiten een tijdje op en neer gerent en kwam telkens met zijn vieze pootjes (waar hij inmiddels alweer mee in het zand had gegraven) terug naar binnen. Ik denk dat hij het me betaald wilde zetten dat ik hem had gewassen, want nu kon ik weer dweilen. Ochja, ik heb tenminste een goede daad verricht!
Hierna ben ik met Benthe en Marigot naar het strand geweest. Daar hebben we maar een uurtje of 3 lekker gelegen, want daarna moesten ze werken. Ik heb ’s middags bij het appartement gezeten, Nederlandse televisieprogramma’s teruggekeken en een middagdutje gedaan. Ook heb ik sinds vandaag een ventilator (overgenomen van een jongen die ook hier in het appartement heeft gezeten), dus hopelijk slaap ik vannacht voor het eerst goed door. Na het middagdutje heb ik me klaargemaakt om met een groep te gaan uiteten (van het appartement). We hebben lekker, maar vooral ook goedkoop gegeten bij een restaurant genaamd Pampam. (dit is eigenlijk speciaal voor studenten).

Zondag 18 mei
Vanmorgen vroeg opgestaan, omdat ik ging quad rijden met Sjors, Carlyn, Roel en Lisan. Er was nog een koppel bij: Jordie en Judeska, dit zijn vrienden van Sjors en Carlyn. Na lang wachten bij de quadverhuur zijn we vertrokken richting de vuurtoren. Hierna zijn we langs de noordkust van Aruba gereden. Ik heb zoveel mooie plekjes gezien! Helaas is het heel moeilijk om op foto’s vast te leggen hoe mooi sommige plekken zijn. Je rijdt van het ene landschap ineens in een ander: van een rode zandvlakte, naar een heuvelachtig landschap met enorme stenen en cactussen en opeens rijdt je weer over spierwit zand en dan weer over kleinere keien. En dan kijk je naar links en dan zie je een prachtige zee en hagelwitte stranden. Ik heb stenen die op elkaar gestapeld zijn gezien (dit zou geluk brengen) en natural bridge (een brug die door de zee wordt gevormd). Ook zijn we naar natural pool gereden en hebben we daar lekker gezwommen (natural pool is een soort zwembad dat tussen de rotsen ligt. Er komt af en toe een grote golf zeewater over de rotsen, waardoor er een zwembad ontstaat). Ik heb een paar foto’s van de quadtour toegevoegd. (bij alle andere reisverslagen staan ook foto’s.. ik weet niet waarom jullie die niet zien? De foto’s zijn zo best wel klein, maar als je er op klikt, zie je ze in het groot..)
Na het quadrijden zijn we teruggegaan naar Eagle beach en hebben we daar nog lekker gelegen en gezwommen, hierna zijn we in onze vieze kleren (op Roel en Lisan na, die zich wel al hadden gedoucht bij hun hotel)gaan eten bij een Colombiaan. Eenmaal terug heb ik me goed gedoucht (pohh.. ik zat helemaal onder het zand, want zelfs na een kwartiertje douche kwamen er nog allerlei zandstrepen op mijn handdoek) en daarna ben ik nog naar Moomba geweest met een paar appartementgenootjes. Ook dit was weer erg gezellig. Ik heb een super dagje gehad deze zondag!!

  • 20 Mei 2014 - 21:27

    Tineke:

    Whow Meisje,!!!
    Er zullen vast bekenden van je, jaloers naar je foto's kijken. Wat een mooie plaatjes.
    Harry mag dan leuk zijn, maar vergeet je lieverd Mydo niet he.
    Liefs, Mam

  • 21 Mei 2014 - 00:23

    Max:

    Heej Ayke,

    Mooie foto's, geniet van het eiland en de zon.

    Groetjes Max

  • 21 Mei 2014 - 20:18

    Leen Van Den Munnikhof :

    Hoi Ayke
    Hele leuke foto's
    Zo te zien heb je het goed naar je zin.
    Lekker weertje lekker strand.
    Groetjes Leen

  • 22 Mei 2014 - 09:50

    José Berden:

    Ha Ayke,

    Heb net al je dagelijkse verhalen gelezen! erg leuk allemaal.
    Het weer en de warme nachten komen me erg bekend voor, maar het is wel heerlijk.
    (beetje heimwee gevoel) duchi gevoel.
    Nog geen regenbuitje gehad?
    Ik kijk uit naar je volgend weekverslag en foto's.
    Lieve groetjes
    José

  • 23 Mei 2014 - 13:01

    Aafke Eggels:

    Hoi Ayke,

    wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!

    Tussen alle avonturen door kan ik zien dat je ook veel nieuwe stage-ervaringen opdoet. Nu je ook nog een aantal geografische verschijnselen beschrijft kan ik het natuurlijk niet laten om even te reageren :).

    natural bridge en -pool (=erosie), Wendy's (= globalisering), al het eten dat je daar proeft (=cultuurverschillen), het mooie weer (=klimaatzones) etc. etc.

    Het is gewoon één grote aardrijkskunde (buiten-)les daar! Wat is het toch een mooi vak :D.

    Ik ben blij te lezen dat het leven in de Caraïben je goed bevalt. Geniet ervan en tot in september!

    Groetjes Aafke

  • 24 Mei 2014 - 12:34

    Pea Hendriks:

    Ha Ayke,

    Ik heb net je verhalen gelezen en de mooie foto's bekeken.
    Hartstikke leuk wat je op Aruba allemaal meemaakt.
    Geniet er maar van. Het is een hele leuke ervaring om later op terug te kijken.

    groetjes Pea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ayke

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 9876

Voorgaande reizen:

29 April 2014 - 19 Juli 2014

Aruba

Landen bezocht: